Om Klubben
- Sæby Flyveklub er en meget aktiv klub.
- Klubben er medlem af AOPA DMU (Dansk Motorflyver Union) og Dansk UL Flyver Union (DULFU).
- Klubben råder over klublokale og hangar på pladsen,
- Bestyrelsen består af 5 medlemmer: Der afholdes ordinær generalforsamling én gang om året, sidste torsdag i januar måned.
- Der er tilknyttet 4 fly, som ejes af medlemmerne i klubben. Det er typer som bl.a. C-172, PA-28 , TB-9, UL-fly
Klubaften
Hver søndag formiddag i vinterhalvåret er der klubmøde i vores lokaler hvor vi mødes og snakker om alt muligt over en kop kaffe. Nogle gange er der nogen, der tager en flyvetur, måske et besøg hos naboklubben i Sindal, som vi har et nært samarbejde med, bl.a. i forbindelse med nogle af vores aktiviteter. Dette kan være fælles arrangementer også.
Arrangementer
Der bliver løbende lavet arrangementer der blive sået op i klubben kalender.
Certifikat
Skulle du have interesse i erhvervelse af certifikat til motorfly (PPL(A), LAPL eller UL), kan dette lade sig gøre ved henvendelse til Nicklas.
Har ovennævnte fanget din interesse:
Er du meget velkommen til at møde op en klub aften i klubben eller eventuelt kontakte bestyrelsen. Du er også velkommen til at lede videre på vores hjemmeside.
Bemærk, Det er ikke en betingelse, at du ønsker at få certifikat til fly eller er i besiddelse af et sådant for at blive medlem af klubben! Blot du har interessen for fly og flyvning.
Et medlemskab af klubben koster i dag kr. 500,00 om året..
Flyvepladsen
ICAO kode: EKSA
IATA kode: none
Sæby Flyveplads også kaldt Ottestrup er beliggende i de skønne naturområder vest for Sæby.
Jens Aage Nielsen anlage en landingsbane i 19XX. I 1986 blev banen udvidet for at huse Nordjysk Svæveflyveklub, som havde holdt til på Knivholt fly plads i i Frederikshavn.
Pladsen har en græs bane på 1000x80m, som er delt mellem Svæveflyve klubben, og Motorflyve klubben.
Motorflyve klubben har en afmærket bane på 560x20m + 200m u-afmærket i begge ender.
Motore banen har lys for nat operationer.
Svæveflyve klubben har en bane på 1000x55m
Pladsen ligger kun 6km til motorvej E45 (Afkørsel 13, Sæby Syd).
• Sæby 6 km
• Frederikshavn 12 km
• Aalborg 53 km
• Skagen 57 km
.
Bestyrelsens medlemmer
Note
Denne bestyrelse har konstitueret sig på bestyrelsesmødet den 23/5-2024
Foreningens/klubbens navns ændres fra ”Sæby Flyveklub” til
”EKSA Sæby Flyveklub”. Klubbens navn er pr. 24/05-2017 ”EKSA Sæby Flyveklub”. Klubbens hjemsted er Sæby Flyveplads (Ottestrup), Understedvej
150, 9300 Sæby. Klubben er tilknyttet: KDA, DMU & DULFU. Klubben informerer via hjemmesiden (www.saeby-flyveklub.dk) og Facebook. I
enkelte tilfælde udsendes information via e-mail til medlemmer. Klubbens formål er at fremme flyvning og interessen herfor
gennem at bevare, udbygge og drive Sæby Flyveplads (Ottestrup) på en sådan
måde, at den fremstår attraktiv for brugerne. Dette skal ske i tæt samarbejde
med de øvrige brugere/klubber på flyvepladsen. Klubben skal samle og koordinere alle flyveplads- og
trafikforhold omkring de til pladsen knyttede aktører og på det grundlag
fastsætte retningslinjer for pladsens benyttelse på den måde som tjener
helheden bedst. Klubben skal virke for et positivt forhold til naboer,
myndigheder og offentligheden. Klubben skal i videst muligt omfang leve op til de særlige
ønsker, som Frederikshavn Kommune måtte fremsætte omkring trafikforhold. Klubbens aktiviteter vedrørende UL-flyvning skal til enhver
tid følge de regler og bestemmelser, der fastsættes af DULFU. De på flyvepladsen agerende klubber (EKSA Sæby Flyveklub,
herunder Sæby UL-klub) samt hangarselskaber er fødte medlemmer af klubben. Enhver tilkommende bruger af motorfly eller UL-Fly på
pladsen (Sæby UL-klub) skal være medlem af EKSA Sæby Flyveklub, og således leve
op til de krav, der herved stilles. Svæveflyvning og TMG interesser varetages
for tiden af Nordjysk Svæveflyveklub som også holder til på Sæby Flyveplads. Flyvende medlemmer af EKSA Sæby Flyveklub skal som minimum
være medlem af en af to følgende foreninger: ·
DMU & KDA – såfremt man flyver motorfly ·
DULFU – såfremt man flyver UL Medlemmer kan melde sig ind i klubben via klubbens formand
eller kasserer. Udmeldelse af klubben skal ske senest d.30/11 – for at give
klubben tid til at få medlemmer udmeldt af DMU/KDA i tide, så klubben ikke
pålægges unødig udgift det efterfølgende år. Der kan ikke dispenseres fra
dette. Klubben ledes af en bestyrelse bestående af 5 medlemmer: ·
Formand ·
Næstformand ·
Kasserer ·
Menigt bestyrelsesmedlem 1 ·
Menigt bestyrelsesmedlem 2 ·
2 Suppleanter Bestyrelsesmedlemmer vælges for en periode på 2 år og afgår
skiftevis med 2 og 3 medlemmer om året. Efter første år afgår dog 2 medlemmer efter aftale eller
lodtrækning. Genvalg kan finde sted. Det tilstræbes at bestyrelsen repræsenteres af både UL- og
Motorfly-piloter. Når et bestyrelsesmedlem afgår – såvel i funktionsperioden
som ved udløb af denne – skal der senest ved næstkommende generalforsamling
vælges et nyt medlem. Indtil da indsættes én af de to bestyrelses suppleanter i
bestyrelsen. Valg af en af de to suppleanter sker ved at de to suppleanter selv
vælger, hvem der skal tiltræde, eller ved lodtrækning. På den ordinære generalforsamling gælder følgende dagsorden: a)
Valg af dirigent og referent b)
Aflæggelse af årsberetning af formanden c)
Aflæggelse af årsregnskabet af kassereren d)
Bestyrelsen præsenterer kontingent satser (Bilag
1) for det følgende regnskabsår e)
Valg af bestyrelsesmedlemmer og suppleanter f)
Valg af UL-formand, UL-uddannelsesansvarlig og
UL-materialeansvarlig g)
Valg af revisorer h)
Valg af repræsentanter til øvrige klubber,
foreninger, udvalg, unioner eller lign. i)
Behandling af indkomne forslag (Skal være
bestyrelsens besiddelse senest 14 dage før den ordinære generalforsamling) j)
Eventuelt Under punkt ”f)” skal posterne vælges blandt klubbens
UL-medlemmer. UL-posterne kan vælges uden for bestyrelsen. Under punkt ”j)” kan ethvert spørgsmål af interesse for
klubben og klubbens medlemmer bringes til diskussion. På generalforsamlingen har hvert medlem 1 stemme. Der kan
stemmes ved fuldmagt fra et medlem der ikke er til stede, dog kan hvert
fremmødt medlem kun repræsentere én fuldmagt. Er et medlem forhindret i at møde
op til generalforsamlingen og ønsker at stemme, skal denne meddele bestyrelsen
herom senest 7 dage før generalforsamlingen. Generalforsamlingen skal afholdes hver år og senest i maj
måned. Der skal indkaldes til generalforsamlingen med mindst 14 dages varsel. Bestyrelsen konstituerer sig hvert år på det første møde i
kalenderåret efter generalforsamlingen med følgende poster: ·
Formand ·
Næstformand ·
Kasserer ·
Sekretær Der vælges på generalforsamlingen en Flyvesikkerhedsrepræsentant
blandt foreningens medlemmer, ligesom der udpeges eller vælges repræsentanter
til diverse udvalg og repræsentantskaber. Flyvesikkerhedsrepræsentanten er – med hensyn
til alt vedrørende trafik og FLYSIK – flyvepladsens øverste myndighed. Et bestyrelsesmøde er beslutningsdygtigt, når mindst 3
medlemmer er til stede. Der afholdes bestyrelsesmøde så ofte, som formanden eller 2
bestyrelsesmedlemmer skønner det nødvendigt. Formanden, eller andet medlem
udpeget af formanden, indkalder til møde med mindst 3 dages varsel. Sekretæren eller en stedfortræder fører protokol og referat
over bestyrelsesmøderne samt ethvert relevant tiltag i øvrigt. Ved handel med fast ejendom forpligtiges foreningen af
mindst formanden samt 3 bestyrelsesmedlemmer. I andre forhold forpligtiges foreningen af mindst formanden
samt 1 bestyrelsesmedlem. Der betales et årligt kontingent, hvis størrelse fastsættes
af bestyrelsen. Priserne fremgår af Bilag 1, og ændringer til det kommende år
skal ske senest d. 30. oktober. Kontingent, samt øvrige priser fremgår af Bilag 1 til
vedtægterne – ”EKSA – prisliste for medlemmer”. Udgifter hvad angår medlemskab af DMU/KDA og/eller DULFU
bestemmes af disse. Udgifterne administreres af EKSA Sæby Flyveklub ved
kassereren i det omfang, de ikke opkræves af DMU og/eller DULFU direkte hos
medlemmet. Bestyrelsen opkræver – efter redegørelse – dækning for
specifikke tiltag relaterende til de enkelte dele af foreningen (Motorfly og
UL). Fastsatte betalinger forfalder til betaling hvert år senest
d.1. februar. Opkrævninger skal udsendes fra bestyrelsen senest 14 dage før
betalingsfristen. Dette gælder for kontingenter og andre priser fastsat i Bilag
1. Øvrige opkrævninger kan udsendes løbende og ligeså med 14 dages varsel til
betalingsfristen. Bestyrelsen er flyvepladsens øverste styringsorgan sammen
med den/de øvrige klubber på pladsens til enhver tid siddende bestyrelser eller
af denne udpegede repræsentant/repræsentanter. Bestyrelsen har ansvaret for, at Flyveplads Reglementet for
EKSA Sæby Flyveplads, til enhver tid er ajourført iht. ethvert relevant
forhold. Bestyrelsen er påtalepligtig iht. reglementet. Indtil videre er ”Samarbejdsaftale og Ordensreglementet for
Sæby Flyveplads” af 1. marts 1995 gældende reglement. Bestyrelsen har ansvaret for publiceringer af relevante
forhold for flyvepladsen/flyvningen – herunder ansvaret overfor Trafik og
Byggestyrelsen i det omfang at reglerne for privat flyveplads til enhver tid
efterleves. Det er ligeledes bestyrelsens ansvar at informere offentligt
(NOTAM) såfremt motorbanen og eller forpladsen ikke er anvendelig til flyvning
på sikker vis. Dette gælder til trods for at Sæby Flyveplads er en privat
flyveplads og gøres for at fremme sikkerheden på pladsen. Bestyrelsen har intet ansvar for Svæveflyver banen. Bestyrelsen forestår kontakten til myndigheder og har
ansvaret overfor disse – herunder føring og indsendelse af
flyveplads-journalen. Bestyrelsen forestår kontakten til ejeren af
flyvepladsarealet på driftsmæssigt overordnet plan. Dette sker i tæt samarbejde
med pladsens øvrige klubber/foreninger. Økonomiske forhold afregnes direkte af klubber og
interessenter i hangarselskaberne til ejeren. Bestyrelsen har ansvaret for orden på pladsen, der altid
skal fremstå præsentabel og attraktiv. Bestyrelsens afgørelser, påbud m.v. skal efterkommes af alle
parter uden unødig forsinkelse. Bestyrelsen kan til enhver tid ekskludere et medlem som ikke
efterkommer: klubbens love, samarbejdsaftale & ordensreglementet samt DMU,
DULFU eller Trafikstyrelsens love, bestemmelser og anvisninger. Klubbens regnskabsår løber fra den 1. januar til den 31.
december. Regnskabet for det forgangne regnskabsår skal være
gennemgået af revisorerne, præsenteret og godkendt af bestyrelsen, for derefter
senest at blive præsenteret ved den ordinære generalforsamling. Aftaler omkring
regnskabets deadline til revisorerne aftales internt mellem disse og
bestyrelsens kasserer. Regnskabet præsenteres som minimum på den ordinære
generalforsamling, og skal til enhver tid præsenteres for medlemmer på
denne/deres anmodning. Regnskabet udarbejdes og godkendes som ”decharge”. Til at gennemgå klubbens regnskab vælges der på
generalforsamlingen 2 revisorer. Disse 2 revisorer vælges for 2 år og derefter
afgår/vælges en revisor hvert år. Klubbens formue skal til enhver tid tjene til opfyldelse af klubbens
formål. Formuen kan delvist også bruges til 3. part som bidrager til
at opfylde klubbens formål. I tilfælde af klubbens opløsning tilfalder klubbens formue
formål, der tjener til at bevare Sæby Flyveplads (Ottestrup), herunder en evt.
re-lokalisering af flyvepladsen og klubbens aktiviteter. Alternativt fordeles midlerne til medlemmerne eller til
andre flyveklubber/flyveaktiviteter i Vendsyssel – efter bestyrelsens
bestemmelse. Vedtægterne af. 24-05-2017 er blevet godkendt og stemt
igennem på den ordinære generalforsamling d.24-05-2017.1.
Klubbens navn og hjemsted
2.
Klubbens formål
3.
Medlemmer
4.
Bestyrelse
5.
Konstituering
6.
Kontingent
7.
Indtægter
8.
Flyvepladsledelse
9.
Regnskab
10.
Revision
11.
Formue
12.
Opløsning
Noter Sidst opdateret den 21-9-2019.